Notice: Undefined offset: 0 in /home/dammenny/public_html/plugins/attachments/attachments_for_content/attachments_for_content.php on line 827

Notice: Trying to get property of non-object in /home/dammenny/public_html/plugins/attachments/attachments_for_content/attachments_for_content.php on line 827

Notice: Undefined offset: 0 in /home/dammenny/public_html/plugins/attachments/attachments_for_content/attachments_for_content.php on line 828

Notice: Trying to get property of non-object in /home/dammenny/public_html/plugins/attachments/attachments_for_content/attachments_for_content.php on line 828

Avgift för andrahandsuthyrning

Styrelsen beslutade 2018-09-04 att föreningen, per oktober 2018, börja ta ut en avgift för andrahandsuthyrning av lägenheter. Avgiften kommer vara 10% av basbeloppet. Påbörjas en uthyrning under 2018 så kommer avgiften vara 10% på 45 500 kr, d.v.s. 4550 kr för en 12-månadersperiod. Basbeloppet justeras varje år så avgiften kan bli annorlunda om andrahandsuthyrningen påbörjas efter 2018.

Anledningen till att styrelsen valt lägga avgift på detta är för att det varit ganska mycket administrativt arbete med andrahanduthyrningar de senaste åren.

Vid frågor kontakta styrelsen. 

Portarna färdiga

Efter en ganska lång byggtid har nu våra nya portar blivit färdigställda. De blev väldigt fina tycker vi i styrelsen. Anledning till den långa byggtiden är bland annat att virket varit restnoterat hos leverantör. Besiktning kvarstår.

Hyresförhandlingen klar

Årets hyresförhandlingar är nu klara och för våra hyresgästers del innebär det en hyreshöjning med 1,3 % från den 1 april. På nästa hyresavisering läggs hyreshöjningen retroaktivt på.

Detta påverkar inte bostadsrättsinnehavare.

Vårstädning 5 maj

blasippaLika säkert som vårens antågande är föreningens årliga städdag. Välkommen ut i den begynnande grönskan och hjälp till att göra omgivningen runt våra hus vårfin. Efter genomfört dagsverke i form av krattning, sopning, ogräsrensning och plantering samlas vi som vanligt kring grillen och umgås. Styrelsen bjuder på nygrillade korvar och hamburgare, med läsk eller kaffe.

En nyhet för i år är att en container kommer finnas på plats så att vi samtidigt kan passa på att rensa ut skräp från våra förråd. Denna är också öppen söndag 6 maj 11-14.

Alla, stora som små, är hjärtligt välkomna att delta i gemenskapen och i arbetet med vårens uppfräschning!

Vi träffas lördagen den 5 maj klockan 10.00 utanför 31:an.

Vi ses!

P.S. Balkonglister kan också köpas på städdagen. Leta upp någon i styrelsen så hjälper vi er!

Årsmöte tisdagen den 10 april

klubbaUppdatering 2018-04-17

På stämman röstades en ny styrelse fram. Vilka som blev valda finns att hitta här och där kan även valberedningen ses. Utöver där röstade stämman ja till att föreningen tecknar gruppavtal för digital-TV genom Com Hem. Mer information om det kommer senare.

Slut uppdatering

Alla medlemmar i BRF Dammen Nybohov är hjärtligt välkomna till föreningens ordinarie årsstämma tisdagen den 10 april klockan 19.00. Stämman hålls i Nybohovsskolans matssal. Dagordning har delats ut i ett separat brev till alla medlemmar. Revisionen av föreningens årsredovisning för 2017 är klar och hela årsredovisningen finns att läsa här på hemsidan från måndag 26 mars. Kontakta valfri styrelsemedlem om du hellre vill ha en utskrift av årsredovisningen. Kan du inte komma på stämman men vill att någon företräder dig kan du använda vår blankett för fullmakt.

Plastlister till balkonginglasningen

Föreningen har köpt in lister att sätta i mellanrummen mellan fönsterrutorna på balkongen. Detta är inte nödvändigt men något som flera medlemmar har önskat för att det inte ska komma in till exempel smuts eller regnvatten. Listerna kan köpas av föreningen till självkostnadspris. De kommer enbart att säljas vid särskilda tillfällen som annonseras här. Listerna behöver kapas innan de sätts upp - något varje lägenhetsinnehavare själv ombesörjer.

Pris per list: 20kr

Till en tvåa/trea behövs 8 stycken, till en fyra 9 stycken. Det går bra att köpa extra lister om så önskas.

Betala helst via Swish på plats. 

Välkommen till föreningskansliet, på höger gavel av hus 31:

  • Lördagen den 24 mars kl 10.00-11.00
  • Söndagen den 25 mars kl 16.00-17.00

Fler tider kommer.

Intresse att delta i styrelse eller valberedning?

Det är snart vår och då infaller stämman för BRF Dammen Nybohov, vilket är tidpunkten medlemmarna i föreningen väljer styrelse och valberedning.

Vill du vara med och styra vår förening? Uppgifterna i styrelsen är varierade och viktiga. Det är medlemmarnas investeringar som skall tas om hand. Exempel på arbetsuppgifter är att se till att rätt fakturor betalas, hantera aptus-brickor (m.h.a. PM Larm, felanmälan (m.h.a. Driftia), upphandla och omförhandla kontrakt, informera boende och se till att det mesta rullar på i husen. De senaste åren har styrelsen även jobbat med förbättringsprojekt som exempelvis gästrummet, bastu/gym, samlingslokal, tvättstuga och balkonger. Normalt sammanträder styrelsen runt 10 ggr per år.

Finns det intresse för att välja ut den bästa styrelsen? Valberedningen i vår förening har inom kort uppnått en genemsam ålder på 170 år, och börjat flagga för att trappa ner.

Kontakta valberedningen eller styrelsen om intresse finns. http://dammennybohov.se/index.php/foereningsinformation/styrelsen

Slutbesiktning klar

Nu är slutbesiktningen genomförd. Representant för föreningen, tillsammans med oberoende besiktningsman och entreprenör, har idag gått igenom de balkonger där boende anmält synpunkter på utfört arbete. I de fall besiktningsman bedömt entreprenören ansvarig för fel ska detta åtgärdas senast 2018-03-25.

Balco tar kontakt med respektive boende när justeringar och reparationer ska genomföras. 

Slutbesiktning av balkonger

Under byggprojektet har vi löpande besiktigat alla balkonger och sökt slutbesked hos stadsbyggnadskontoret, så att alla boende så tidigt som möjligt skulle kunna tillträda sina balkonger. Nu är vi framme vid den avslutande slutbesiktningen, som kommer att äga rum den 25 januari.

Då vi under de tidigare besiktningarna inte upptäckt några större anmärkningar, och löpande åtgärdat de anmärkningar som framkommit, kommer vi endast utföra stickprovsbesiktning, samt gå in i de lägenheter vars boende har egna synpunkter eller anmärkningar på arbetet.

Har ni synpunkter eller anmärkningar på arbetet som är utfört på er balkong? Meddela föreningen via kontaktformuläret på vår hemsida, eller ring vår meddelandebox på 08-509 120 60, i god tid innan den 25 januari. Om ni har anmärkningar behöver vi också tillgång till er balkong under slutbesiktningen den 25 januari. Är ni inte hemma ber vi er lämna nyckel i ett märkt kuvert i föreningens brevlåda i 31:an, alternativt till någon av styrelsemedlemmarna, senast 24 januari klockan 20:00.